Voor de meeste mensen is een mobiele telefoon het meest waardevolle bezit. Het staat vol met allerlei persoonlijke zaken: mailtjes, foto’s en filmpjes. Tevens is het dé manier om te communiceren met familie, vrienden en collega’s. Logisch dat je flink baalt als de smartphone is gestolen. Dan ben je niet alleen: wekelijks worden er maar liefst 300 gestolen. We leggen graag uit wat er gedaan moet worden bij diefstal.
Stap ‘0’: Voorzorg
Heb je de telefoon nog? Dan is het goed voorzorgsmaatregelen te nemen. Ga op Android naar ‘Google Instellingen’, selecteer ‘Android Apparaatbeheer’ of ‘Beveiliging’. Vink vervolgens ‘Vergrendelen en wissen op afstand toestaan’ aan. Een kleine moeite, maar met een groot plezier voor als iemand jouw smartphone afhandig heeft gemaakt.
De iPhone heeft deze functie ook. Ga naar ‘Instellingen’, kies voor ‘iCloud’ en schakel ‘Zoek mijn iPhone’ in. De functie is dan te benaderen vanaf het iCloud-account waarmee de smartphone is ingesteld.
Stap 1: Gegevens verzamelen
Voordat je actie onderneemt is het verstandig eerst wat gegevens te verzamelen. Noteer bijvoorbeeld om welk merk en type het gaat. De kleur en het telefoonnummer van de klantenservice zijn ook handig om te weten.
Iedere simkaart heeft een PUK-code en iedere telefoon heeft een IMEI-nummer. Noteer deze alvast. Check ook of de telefoon wel echt gestolen is of dat je hem simpelweg kwijt bent. Even jezelf bellen doet soms wonderen. Misschien heeft iemand anders de telefoon gevonden.
Stap 2: De telefoon vergrendelen
Zodra je merkt dat de telefoon is gestolen, is het zaak om de telefoon meteen te vergrendelen. Daarmee wordt de smartphone onbruikbaar voor de dief. De meeste smartphones hebben een functie om deze op afstand te kunnen blokkeren. Het wordt dan onmogelijk de telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Kwaadwillenden kunnen zo niet bij persoonlijke informatie komen.
Gaat het om een Android-telefoon? Dan is het mogelijk via Google in te loggen op Android Apparaatbeheer. Daar staat precies waar de smartphone nu is. Daarnaast krijgt de gebruiker drie opties: bellen, vergrendelen of wissen.
Op een iPhone kan dit via iCloud. Ga naar iCloud.com, log in met het Apple ID en klik op ‘Zoek mijn iPhone’. Vervolgens wordt het mogelijk de iPhone te vergrendelen, er een geluid op afspelen, of zelfs persoonlijke gegevens te wissen.
Stap 3: De simkaart blokkeren
Dieven houden ervan om het slachtoffer op kosten te jagen. Er is immers toegang tot een simkaart, dus bellen en sms’en kost de dief zelf helemaal niets. Daarom is het goed om de simkaart direct te laten blokkeren door . We kunnen dan voorkomen dat het slachtoffer een hoge telefoonrekening krijgt omdat de dief dure gesprekken heeft gevoerd.
Stap 4: Aangifte doen
Toestel en simkaart geblokkeerd? Dan is het tijd om aangifte te doen bij de politie. Dit kan online, telefonisch en op het politiebureau. Om aangifte te doen is het belangrijk om een IMEI-nummer te kunnen overleggen. Hopelijk zijn deze gegevens ergens genoteerd. Dat nummer is namelijk erg belangrijk voor het opsporen van de telefoon.
Is de telefoon in het buitenland gestolen? Dan moet er aangifte gedaan worden bij de lokale autoriteiten. De politie in Nederland kan helaas niet helpen. Het is ook in het buitenland belangrijk aangifte te doen, anders kan er waarschijnlijk geen aanspraak gemaakt worden op een telefoonverzekering.
Stap 5: Met de verzekering bellen
Steeds meer mensen kiezen voor een telefoonverzekering. Als de telefoon is gestolen kan dit opgeven worden bij de verzekeraar. Deze vergoedt meestal schade bij diefstal, ook in het buitenland. Is de telefoon gestolen in het buitenland? Bij een uitgebreide reisverzekering valt deze schade vaak ook te claimen. Helaas geldt hier vaak wel een maximum bedrag voor. Telefoons uit hogere prijsklassen worden vaak maar gedeeltelijk vergoed. Dan is de vergoeding te laag om een nieuwe telefoon te kunnen kopen.