Je smartphone of tablet kan zomaar kapot gaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar het apparaat kan ook last hebben van een technisch gebrek. Met deze tips kies je de beste reparateur.
Voordat je naar een reparateur gaat
Ga niet direct naar een reparateur met een kapotte smartphone of tablet, maar bekijk eerst onze checklist. Zo bepaal je zelf of repareren in jouw situatie handig is.
Checklist
1.Reservekopie: Staan er belangrijke foto’s of andere bestanden op je smartphone of tablet? Dan is het fijn om een reservekopie/back-up te hebben. Als je smartphone of tablet nog deels werkt kun je soms nog een back-up maken voor reparatie. Zit er een sd-kaartje in je smartphone of tablet, haal deze er dan uit. Vergeet ook de simkaart niet. Je kunt bestanden kwijt raken als je deze naar de reparateur brengt. Bijvoorbeeld omdat alles is teruggezet naar de fabrieksinstellingen, of omdat je een vervangend toestel krijgt. Na het maken van de reservekopie kun je de bestanden op je smartphone of tablet ook wissen.
– Back-up maken van je tablet
– Maak een reservekopie van je smartphone
– Opschonen van je telefoon
– Zo wis je je smartphone of tablet
2.Garantie: Wanneer je smartphone of tablet stuk gaat buiten jouw schuld om heb je misschien recht op garantie. Je hebt namelijk wettelijk recht op een deugdelijk (goed) product.
3.Zelf repareren: Een smartphone of tablet is niet eenvoudig uit elkaar te halen. Je moet goed weten wat je doet, anders gaat het snel mis. Zelf repareren is dus bijna nooit een optie, tenzij je precies weet wat je doet. Wil je toch een poging wagen, zoek dan op het internet of YouTube naar een stappenplan. Op zijn er veel te vinden. Zorg ook voor goed gereedschap, dat is het halve werk.
4.
- Repareren of vervangen: Is je smartphone of tablet door jouw schuld stuk gegaan, dan heb je geen recht op garantie. De reparatie moet je dan zelf betalen. Bedenk je wel dat de kosten hoog kunnen zijn. Misschien werkte het toestel sowieso al minder, of ontvangt je toestel geen updates meer. Het kan dan beter zijn om een nieuwe te kopen. Dat is minder duurzaam, maar als je snel na een reparatie weer een nieuw toestel moet kopen betaal je snel meer dan nodig. Vooral bij waterschade kunnen veel onderdelen beschadigt zijn, waardoor reparatie erg duur kan worden. Laat een reparateur in dat geval van tevoren beoordelen wat de reparatie gaat kosten. Je oude toestel kun je online verkopen zodat deze herbruikt kan worden.
Reparatie van een telefoonscherm is bij de telefoonfabrikant vaak goedkoper dan bij de zelfstandige reparatieshop. Dat blijkt uit een prijsonderzoek van de Digitaalgids . De prijsverschillen tussen die zelfstandige reparateurs zijn ook groot, dus vergelijken is de moeite waard.
Origineel of niet?
Wie zijn toestel niet bij de fabrikant laat repareren doet er verstandig aan te vragen wat voor onderdelen de reparateur gebruikt. Originele onderdelen kunnen van hogere kwaliteit zijn, bijvoorbeeld omdat de kijkhoek of het contrast beter is. Toch kan het bij sommige reparaties ook handig zijn om voor ‘namaak onderdelen’ te kiezen, die zijn vaak weer een stuk goedkoper.
Garantie
De garantie op je toestel zal meestal vervallen als de reparatie niet door de fabrikant wordt uitgevoerd. Het is wel goed mogelijk dat de reparateur je garantie geeft op de reparatie, bijvoorbeeld voor zes maanden. Bespreek of je garantie krijgt op het gerepareerde onderdeel, en hoe lang deze geldig is.
Ter plekke of opsturen?
Veel reparatieshops kunnen bepaalde reparaties, zoals een gebroken scherm, ter plekke uitvoeren. Dan is hij dezelfde dag weer gemaakt of kun je er direct in de winkel op wachten. Soms is een reparatie ingewikkelder of worder reparaties op andere locaties uitgevoerd, dan ben je je toestel enige tijd kwijt. Om bereikbaar te blijven kan je soms een leentoestel gebruiken tijdens de reparatie. Dat kan bijvoorbeeld als je een iPhone via Apple laat repareren. Vraag de reparatieshop of je gebruik kunt maken van een leentoestel. Niet alle winkels zullen dit aanbieden, dus reken er niet op.
Onderzoekskosten
Als de reparateur oordeelt dat de reparatie niet onder garantie valt, volgt een rekening of offerte. Ook onverwachte gebreken kunnen ervoor zorgen dat de rekening hoger uitvalt dan verwacht. Wie niet akkoord gaat met een offerte en zijn apparaat terug wil ontvangen, moet mogelijk onderzoekskosten betalen. Laat je daarom goed informeren over onderzoekskosten voordat je je toestel afgeeft of opstuurt.